Náplň práce koordinátora environmentálnej výchovy na Základnej škole, Hurbanova 128/25, 91601 Stará Turá
Meno koordinátora ENV: Mgr. Miriam Holotová
Poznámky:
Plán práce environmentálnej výchovy vychádza z Plánu práce školy, Koncepcie ENV a vzdelávania na všetkých stupňoch škôl v SR a a v systéme celoživotného vzdelávania a na ňu nadväzujúceho Akčného plánu výchovy a vzdelávania k TUR v SR „Stratégie environmentálneho vzdelávania a výchovy na školách Slovenskej republiky a vo svete, zo vzdelávacích štandardov. Plán je vypracovaný v súlade so Školským vzdelávacím programom, Štátnym vzdelávacím programom pre 1. a 2. stupeň základnej školy v Slovenskej republike ISCED 1 a ISCED 2., kde environmentálna výchova je prierezová téma a prelína sa všetkými predmetmi. Environmentálna výchova nie je predmet alebo vedná disciplína, ale proces vzdelávania a výchovy. Proces, v ktorom sa uplatňujú viaceré elementy:
zvyšovanie uvedomenia,
rozvoj schopností,
získavanie poznatkov a pochopenie javov,
objasnenie vzťahov a hodnôt,
uskutočňovanie aktivít v prospech životného prostredia
Environmentálna výchova vo vzťahu k životnému prostrediu ako aj vzťahu k zdraviu človeka rieši tri základné problémy:
environmentálne poznanie,
environmentálnu uvedomelosť,
environmentálne správanie a konanie
V procese jej optimalizácie a riešení nastolených problémov na školách a prostredí, v ktorom žijeme je nevyhnutné akceptovať základne princípy:
učiť žiakov o životnom prostredí,
vychovávať žiakov prostredníctvom životného prostredia,
vychovávať žiakov pre životné prostredie
Princípy sa stali pre nás výzvou, aby sa naši žiaci, pedagógovia, rodičia a široká verejnosť zapojili priamo do riešenia ekologických problémov v životnom prostredí a odhaľovali ich. Je to obrovský krok k utvoreniu ochranárskych postojov. Uvedomujeme si vždy a všade svoju zodpovednosť k životnému prostrediu – v záujme súčasnosti a budúcnosti.
Výchovnú prácu v oblasti environmentálnej výchovy budeme realizovať plnením konkrétnych úloh, zameraných na základné súčasti rozvoja osobnosti žiakov. Zároveň treba voliť také metódy, formy a metódy práce, ktoré budú rozvíjať poznávacie schopnosti a sociálne zručnosti žiakov, a ktoré budú súčasne prispievať k pozitívnym emocionálnym zážitkom – hry, kvízy, súťaže.
Cieľom environmentálnej výchovy je vychovávať a vzdelávať žiakov citlivých a vnímavých k problémom životného prostredia, schopných konať v prospech kvality života a životného prostredia.
Ciele a úlohy environmentálnej výchovy na škole:
§ formovať a rozvíjať osobnostných kvalít, ktoré umožnia žiakom chrániť a zlepšovať
životné prostredie
§ rozvíjať vzťah k životnému prostrediu, naučiť sa zodpovednosti za svoje správanie voči prírode
§ vnímať život ako najvyššiu hodnotu
§ posilňovať pocit zodpovednosti vo vzťahu k zdravému životnému štýlu, vnímaniu
estetických hodnôt prostredia
§ rozvíjať schopnosť kooperovať v skupine, deliť si úlohy, niesť zodpovednosť, vyjadriť
vlastný názor, písomnou i ústnou formou, zhromažďovať, triediť, analyzovať prezentovať údaje o prírode, životnom prostredí
§ naučiť sa spoznávať a riešiť jednoduché problémy, klady a zápory jednotlivých riešení, pracovať s rôznymi zdrojmi informácií
§ rozvíjať osvetovú, vzdelávaciu a výchovnú činnosť žiakov, s dôrazom na environmentálnu výchovu a vzdelávanie k rozvoju osobnosti, zameranú najmä na vedenie žiakov k uvedomelej spotrebe zdrojov, na zdravé potraviny, čistú vodu, zvýšenie povedomia žiakov k životnému prostrediu, na prevenciu pred znečisťovaním a poškodzovaním životného prostredia
V preventívno-výchovnej oblasti sústreďovať pozornosť na:
Obsah práce činností
§ monitorovať fyzické a psychické zmeny v správaní žiakov
§ pocit dôvery vo vyučujúcich pestovať u žiakov problémového alebo málo podnetného prostredia
§ v preventívnych aktivitách spolupracovať s RZ, rodičmi, odborníkmi
§ prispievať k tvorbe a výchove osobnosti dospievajúceho človeka aj poukazovaním na dobré stránky jeho charakteru
§ tvoriť a udržiavať dobré medziľudské vzťahy v kolektíve detí
§ viesť žiakov k snahe byť prosociálny a empatický, rozvíjať úctu človeka k človeku, pomoc v núdzi, pomoc zodpovednosti
§ naučiť žiakov povedať nie negatívnym vplyvom okolia - k šikane, k týraniu
§ pri práci pokračovať v dodržiavaní týchto základných princípov - úzko spolupracovať s rodičmi, využívať princípy etickosti vo vzťahoch s okolím, využívať princíp vedeckosti, princíp primeranosti k veku, princíp dôvery voči žiakom a dospelým
September úprava areálu školy – úprava trávnikov a drevín,
zber šípok
propagácia zberu papiera,
Október zber papiera,
16.10. - Svetový deň výživy,
zdravá výživa a naše zdravie –Deň jablka,
vychádzka spoločenstvo les a záhrada
výstava ovocia, zeleniny a kvetov „Plody jesene“,
exkurzia do ČOV Stará Turá,
November prírodné zdroje – spotreba a šetrenie elektrickej energie,
Exkurzia - Hvezdáreň v Hlohovci,
beseda o včelárstve,
Halloween – jesenná výzdoba tried
December chov spoločenských zvierat v meste – exkurzia do CVČ
vianočné zvyky – udržiavanie tradícii a výzdoba tried,
Vianočné trhy – výrobky, aranžovanie
Január účasť v biologickej olympiáde,
prevencia proti chrípke – relácia,
lyžiarsky výcvik,
beseda s lesníkom/poľovníkom,
prikrmovanie vtáčikov v zime – stavba vtáčej búdky,
Február účasť v geografickej olympiáde,
anketa o stravovaní sa a správnej výžive,
beseda s rybárom,
projekt o škodlivosti fajčenia,
ochutnávka čajov z liečivých rastlín,
Marec voda – základ života, ochrana a šetrenie vody,
22. marec – Medzinárodný deň vody – aktivity tried
inštalácia altánkov na výučbu v prírode v areáli školy
Apríl Vítanie jari – výroba veľkonočných výrobkov, aranžovanie, úprava tried
založenie bylinkového záhonu,
plavecký výcvik,
Deň narcisov – zbierka, relácia
Deň Zeme – relácia, brigáda žiakov pri úprave okolia školy, športovísk, mesta
Aktivity tried - zhotovovanie výrobkov, riešenie ekoúloh
22. apríl – Medzinárodný deň Zeme: odpad, problémy odpadov zachovanie biodiverzity, zber papiera a monočlánkov
Máj exkurzia Čachtice – Višňové – lom, múzeum, hrad – NPR
vychádzka spoločenstvo pole a lúka
účasť na súťaži Mladý záhradkár
globálne problémy Zeme - otepľovanie, kyslé dažde, ozónová vrstva,
Jún športový deň – zdravý životný štýl
NCH Vršky riešenie úloh z miestnej oblasti :
chránené rastliny, chránené živočíchy, chránené územia
celoročne šetrenie elektrickou energiou
šetrenie vodou
triedenie odpadu v škole do nádob na separovanie
starostlivosť o kvetinovú výzdobu
projekty s ENV zameraním: Zdravá škola, Školské ovocie
Environmentálna výchova je súčasťou osnov jednotlivých učebných predmetov ako výchovná zložka/prierezová téma.
Témy sú v súlade s odporúčanými témami MŠ SR v Environmentálnom minime schválenom 15.4. 1996 pod číslom 645/1996-15 s platnosťou od 1.9.1996, záväznom pre všetkých učiteľov základných a stredných škôl. Obsah tém má byť primeraný k veku, má sledovať miestne podmienky a záujem žiakov, má byť v súlade s preberaným učivom.
METÓDY A FORMY PRÁCE ENVIRONMENTÁLNEJ VÝCHOVY
Ø uskutočňovať a dokumentovať priame pozorovanie životného prostredia v škole a v jej okolí formou vychádzok ( les, záhrada, pole, priehrada ) a exkurzií,
Ø využívať zo školskej knižnice literárne diela, encyklopédie, vedecko-populárnu
literatúru, videofilmy, DVD filmy, fotografické materiály, počítačové programy
a internet ,
Ø pracovať s časopismi : Geografia, Biológia, ekológia, chémia, Biele Karpaty, Náučné chodníky Slovenska
Ø navštevovať tematické výstavy v SNM, ZOO, Arboretum, parky, územia zaradené do rôznych stupňov ochrany na Slovensku i v mieste bydliska,
Ø zapájať sa do tematických literárnych , výtvarných a vedomostných súťaží,
Ø na účelových cvičeniach prakticky aplikovať získané poznatky environmentálnej výchovy,
Ø organizovať Školy v prírode, LVVK, plavecký kurz, výlety a exkurzie s využitím prírodných zaujímavostí danej oblasti
Ø podporovať žiakov vo vytváraní plošných alebo priestorových projektov, umožniť im ich prezentáciu v triede na vyučovacích hodinách, na nástenkách v triedach a na chodbách,
Ø pôsobiť na žiakov - využívať významné dni venované ochrane prírody a ochrane zdravia
Ø spolupracovať z organizáciou Lesotur, CVČ v oblasti životného prostredia, prípadne inými organizáciami podľa ponuky,
Ø vysádzať zeleň v školskom areáli a pravidelne a o ňu starať, hlavne na vyučovacích hodinách technickej výchovy,
Ø pravidelne sa starať a ošetrovať zeleň v triedach a spoločných priestoroch školy,
Ø zrealizovať separovaný zber papiera a šípok.
Vypracovala : Mgr. Miriam Holotová, koordinátor environmentálnej výchovy